Na HrOUG2005 održano je 113 predavanja. Ovdje možete naći predavače, teme i sažetke predavanja. Cjeloviti referati i prezentacije sa konferencije objavljene su na postkonferencijskom CD-u.

0. Uvodna predavanja

R001 - Davor Ranković - 10. konferencija Hrvatske udruge Oracle korisnika
Poštovani članovi udruge, Oracle korisnici i Oracle profesionalci i svi oni koji to niste, okupljamo se na godišnjoj HrOUG konferenciji po 10. puta. Siguran sam nitko od ekipe koja se na 1. konferenciji u rujnu 1996. tiskala oko šanka hotela Excelsior u Lovranu nije mogao sanjati da ćemo dogurati do 10. konferencije.
Ovim se putem zahvaljujem svim sudionicima dosadašnjih konferencija, a posebno pokroviteljima konferencije koji su nas "i u dobru i u zlu" podržavali svih ovih godina. To su prije svih Oracle Hrvatska, Computech, Kodeks, HP, Cisco Systems, IN2, TIS OIS, S&T, HSM Informatika, ali i mnogi drugi koje molim da se ne ljute jer ih ovdje nisam spomenuo.
Programski odbor na čelu sa podpredsjednikom HrOUG-a g. Vladimirom Radićem pripremio je vrlo bogat stručni dio konferencije u kojem ćete morati bitati između 110 predavanja i 15 radionica koje će se održavati paralelno u 5 dvorana. Predavanja su svrstana u 8 grupa, a na ovoj konferenciji će se prvi puta održati i dva predstavljanja rješenja i problema dviju djelatnosti: IT rješenja za turizam i ugostiteljstvo i IT rješenja za bankarstvo i osiguravajuća društva. Oracle će na konferenciji predstaviti Oracle Fusion Middleware i Oracle Solution katalog rješenja Oracle partnera. Generalni pokrovitelj HW HP će predstaviti gamu najnovijih računala, a T-Com kao generalni pokrovitelj komunikacija će nam osigurati dovoljno kvalitetan bandwidth za uživanje u korištenju interneta. Za sudionike konferencije pripremljen je niz zanimljivih sportskih nadmetanja i bogat zabavno-estradni program.
Svim sudionicima konferencije želim uspješan i ugodan boravak na 10. HrOUG konferenciji koja će, opravdati vaša očekivanja. Ukoliko neće, možda problem nije u nama.
Čekanje 11. konferencije predlažem da skratite pomoću HrOUG www stranica i HrOUG newslettera.

R002 - Marin Tadić -
U prošloj poslovnoj godini Oracle korporacija investirala je oko 20 Ml $ u akvizicije drugih tvrtki i to kako u području Ťmidlewareť tehnologije tako i u području aplikacijskih rješenja. Osnovna strategija koja je bila u pozadini ovih investicija može se sažeti u 4 točke:
a)Korisnicima se nudi znatno veća funkcionalnost nego u bilo kojoj pojedinačnoj liniji do sada
b)Temelj aplikacija je postavljen na servisnu arhitekturu i otvorene standarde
c)Komponente će biti modularne i omogućiti će lakšu modifikaciju poslovnih procesa te lakšu integraciju sa drugim proizvodima
d)Niža ukupna cijena korištenja

R003 - Alojzije Jukić -
Partnerstvo s Oracle-om datira unazad 25 godina. Suradnja se zasniva na zajedničkom nastupu na projektima u sklopu Alliance programa. Više od 400 osoba, u 13 svjetskih tehnoloških centara posvećeno je zajedničkom razvoju HP i Oracle tehnologija. Zbog velike kompatibilnosti i međusobne usklađenosti u mogućnosti smo pružiti cjelovita rješenja za različite segmente tržišta i vertikalne industrijske grane. Zajednička ekspertiza jamči brzu i uspješnu implementaciju učinkovitih rješenja, a rezultat je rada stručnih timova okupljenih pod našim imenima. Kako bi kvalitetnije odgovorili zahtjevima tržišta za što boljim, efikasnijim, jednostavnijim i pristupačnijim rješenjima baziranim na industrijskim standardima i otvorenim platformama, kontinuirano ulažemo u povećanje znanja i osnažujemo partnersku mrežu.

R004 - Simone Bundschu - Optimize for Agility with HP and Oracle
Strategic partners for over twenty years, HP and Oracle have more than 80,000 joint customers. Doing more with less and quickly adapting to changing business demands are not just goals. They are organizational imperatives. And, this needs to be done while providing a solid return on investment and minimizing risks. While no single provider can satisfy all these challenges, together HP and Oracle can, as we have the products, services and experience to deliver enterprise - wide IT adaptability - and the track record to prove it Businesses today are beset with continual, unpredictable challenges from all directions, requiring quick, intelligent action.
Oracle and HP have joined forces to help address these challenges with the Optimize for Agility Initiative, a union of Oracle Grid Computing and HP Adaptive Enterprise platforms.
This innovative solution manages change, with a minimum of user interruption and downtime, through:
*Enhancement of business agility
*Improvement of quality of IT service
*Reduction of IT costs
*Optimize for Agility' is an IT solution in which IT service levels match the flow of real-time business activities using Oracle 10g infrastructure software in an HP Adaptive Enterprise environment. Low-cost, reliable, and scalable IT services are dynamically tapped -- during peak times, lulls, and anytime in-between - for select capabilities in the IT services lifecycle. These capabilities are reached through use of the HP and Oracle Reference Architectures
R005 - Densi Stanarević - Intelligent Data center - Infiniband

1. Razvojni alati, aplikacijski serveri metodologije i njihovo korištenje

R101 - Zlatko Sirotić - PL/SQL++ (objektne osobine PL/SQL jezika - usporedba sa OOPL jezicima Java i Eiffel)
U radu se prikazuju neke objektne osobine Oracle PL/SQL jezika, ali bez prikaza objektnih osobina SQL jezika, tj. prikazuje se rad sa tranzijentnim (prolaznim) objektima, a ne sa perzistentnim (stalnim) objektima. Na taj način je omogućena usporedba specijaliziranog PL/SQL jezika sa OOPL jezicima opće namjene Java i Eiffel.

R102 - Tonči Sviličić - ODT - Oracle Developer Tools for Visual Studio .NET
Oracle Developer Tools for Visual Studio .NET je novi "Add-in" za Visual Studio .NET. Uz njegovu pomoć .NET programeri mogu brže i jednostavnije razvijati Oracle aplikacije. Oracle je uložio veliki trud da približi i pojednostavi razvojni proces Oracle aplikacija. Upravo je programerima namijenjeno ovo predavanje

R103 - Klaudio Lazarić - Građenje softvera - sizifov posao ili igra
Što je softver - umjetnost, zanat, vještina, znanost ili tehnika? Što stvaramo i kako treba da gradimo? Besmisleno je raditi, a ne vidjeti kraj na kraju. U igri uvijek postoji kraj - pobjeda ili poraz. Međutim, nije li na kraju kada softverski programi krenu u život, krenuo novi početak? I tada nam se čini kao da je kraj vraćen ponovnom početku. Na početku i na kraju svake aktivnosti kao suputnika pronalazimo vrijeme. Ono neprekidno, jednolično i neumorno prati sve naše pokušaje i žurbe. Igramo li se s vremenom ili se vrijeme igra s nama? Težimo li pri građenju softvera uspjehu ili pobjedi? Treba li nam momčad koja pobjeđuje ili skupina uspješnih ljudi? Što nas brže i bolje gura naprijed - osjećaj sreće ili materijalna nagrada?

R104 - Zvonimir Hrkać - Upotreba XML DB-a za implementaciju razmjene podataka putem XML-a
Razvojem elektroničkog poslovanja umnogome se razvio XML kao format za razmjenu podataka između različitih aplikacija/poduzeća, no tek standardizacijom različitih XML schema od strane neovisnih vendora ovaj format dobio je svoj puni smisao. Da bi se olakšala implementacija razmjene podataka putem XML-a moguće je koristiti XML DB mogućnosti Oracle baze podataka koja kroz podršku različitim protokolima (WebDAV, FTP, HTTP) te uporabom XML Schema omogućava jednostavno spremanje i obradu XML dokumenata u bazi podataka. U uvodu predavanja će se predstaviti povijesni razvoj Oracle XML DB-a, te ukazati na njegove osnovne komponente. U nastavku će se na osnovu primjera, pokazati kako uporabom WEBDav protokola omogućiti razmjenu XML dokumenata između datoteka u operacijskom sustavu i same baze podataka, u poznatom okruženju (npr. Windows explorer). Također će se ukazati na mogućnosti koje Oracle pruža prilikom pohrane XML dokumenta u bazu podataka, te kako uporabom XML scheme ostvariti dekompoziciju kao i mapiranje između XML dokumenta i relacijskih tablica unutar baze podataka (strukturirana pohrana XML dokumenta). Kratak pregled funkcionalnosti i mogućnosti koje nudi Oracle XML DB završiti će ukazivanjem na osnovne prednosti i nedostatke strukturirane pohrane XML-a unutar baze podataka u odnosu na klasične metode obrade i pohrane XML dokumenata.

R105 - Duško Vukmanović - Oracle AS Release 2 (10.1.2) Forms+Reports new features
U prvoj fazi drugog izdanja aplikacijskog servera 10g 10.1.2.0.0 nismo dobili forms-e i report-e. Ovi alati su najavljeni u izdanju 10.1.2.0.2 (faza 2) koja bi se trebala pojaviti na tržištu do početka održavanja 10-te konferencije HrOUGa u Umagu. S obzirom da nova izdanja nisu raspoloživa moguće je sagledati svojstva novih forms-a i reports-a. U referatu će biti riječi o tome kako su sve funkcionalnosti webutil dodatka potpuno integrirane i spremne za upotrebu. Više nema razloga za ne ići na web forme. Pokazati će se mogućnosti novih izdanja forms i reports alata.

R106 - Josip Katalinić - Praćenje verzija programskih modula
Praćenje verzija programskih modula jedan je od osnovnih problema s kojim se moraju suočiti sve tvrtke koje razvijaju i održavaju softver. Razvoj naše tvrtke suočio nas je sa sve većim brojem novih modula i sa povećanjem broja verzija istih modula. Kvalitetno rješenje problema praćenja verzija morali smo naći u kratkom vremenu, ne opterećujući proizvodnju privremenim rješenjima. Kako smo imali razvijen sustav praćenja izvršenja po radnim zadacima, korisnicima, projektima, te sve to vezano sa fakturiranjem, logično je bilo da se i sustav praćenja verzija nasloni na postojeći sustav. Gotova rješenja bilo je moguće naći i na tržištu, ali su ona bila ili skupa ili nedovoljno prilagođena našim željama. Analizom funkcija koje bi taj sustav trebao sadržavati, zaključili smo da će najbrže i najpotpunije rješenje biti ono iz vlastite proizvodnje. Prije izrade novog sustava nadopunili smo standarde izrade modula. Dodatak je bio BROJ VERZIJE - brojčani podatak koji predstavlja jedinstveni identifikator svake od verzija modula. Taj podatak programer upisuje u korisniku vidljivi dio modula. Moduli se nakon izmjene (izrade), a prije distribucije, kroz masku "Verzioniranje", pohranjuju u bazu. Kroz sustav se prati koje verzije su trenutno u izradi, koje su zatvorene, tko je modul izmjenio, tko je testirao, opis izmjene, iz koje verzije je modul nastao, postupak instalacije, korisničke upute, izdanje... Ovim sustavom moduli se grupiraju po različitim kriterijima. Upotrebom tih grupacija moguće je upisane module pretraživati i pripremati za distribuciju (instalaciju i upgrade)
Korištenjem ovog sustava dobili smo potpunu kontrolu nad izradom i distribucijom modula, te detaljan uvid u "source" svake pojedine verzije.

R107 - Luka Stepinac, Krešimir Musa - Oracle XML Data Synthesis (ORACLE XDS)
U posljednje vrijeme, jedna od grana informatičke industrije kojoj se posvećuje sve više pozornosti zbog prepoznate vrijednosti je podatkovna integracija. Najveći svjetski proizvođači integracijskih alata pokušavaju odgovoriti na pitanje kako u što kraćem roku izgraditi aplikaciju koja podržava real-time pristup informacijama sadržanim u raznorodnim izvorima podataka, gdje svaki izvor ima svoj format, način pristupa i komunikacijski protokol. Oracleov odgovor na ovaj izazov je tehnologija pod nazivom Oracle XML Data Synthesis (XDS).

R108 - Zdravko Mandić - Autorizacija i autentifikacija korisnika u razvoju J2EE web aplikacija na Oracle platformi korištenjem JDevelopera 10g
U predavanju je obrađen problem autorizacije i autentifikacije korisnika za pristup i korištenje J2EE web aplikacije. Prikazani su koncepti korisničke sigurnosti na Java/J2EE platformi i implementacija istih u razvoju aplikacija korištenjem Oracle JDeveloper 10g razvojnog alata te integracija u zajedničke sigurnosne mehanizme (SSO, ID) podržane Oracle 10g tehnologijom. Metodologija i primjena su pokazani na primjeru implementacije opisanih sigurnosnih aspekata u razvoju iBIS poslovnih aplikacija.

R109 - Igor Lazić, Hrvoje Žunko - IN2 Asylum portal
Problem odlučivanja u procesu obrade zahtjeva za dodjelu azila zahtijeva detaljno poznavanje društvenih i ekonomskih prilika u zemljama iz kojih tražitelji azila dolaze. Većina europskih zemalja, zemlje s velikim brojem tražitelja azila pogotovo, već posjeduju informacijski sustav koji je u mogućnosti ponuditi takve informacije. Najčešće se radi o sustavima koji sadrže veliku količinu dokumenata, bilo da se radi o internim stručnim analizama pojedine zemlje ili dokumentima iz drugih institucija. Dokumetni su obično organizirani hijerarhijski po kontinentima i zemljama porijekla a ključna funkcionalnost takvih sustava je mogućnost kvalitetnog bibliografskog opisivanja i pretraživanja dokumenata.
U sklopu projekta "Reforma azila" CARDS 2001 Europske komisije tvrtka IN2 u suradnji s tvrtom OptimIT je izgradila sustav za Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske koristeći iskustva i savjete stručnjaka iz njemačkog Ureda za migracije, BAMF-a.

R110 - Stjepan Kulišić, Slaven Jeftimija - Novi web sustav Hrvatskih voda za praćenje slivne vodne naknade
Nakon 10 godina uporabe web sustava Slivne vodne naknade u Hrvatskim vodama, izrađene u Designeru i webserveru, aplikacija je ponovo izdrađena u HtmlDB-ju. Ovaj alat je pokazao svoje mogućnosti personalizacije, povezivanja s bazom, širokog spektra predložaka za izvođenje svih aktivnosti koje web korisnicima mogu biti potrebne. Predavanje će se osvrnuti i na lokalnu štampu dokumenata uporabom PDF - alata, čime je za WEB aktivnost dovoljna samo baza podataka Oracle 10g i razvojni alati koji dolaze s njom, bez uporabe aplikacijskog servera.

R111 - Andreja Migles - Razvoj J2EE aplikacija primjenom JHeadStarta
Cilj predavanja je prikazati jednostavan način izgradnje J2EE aplikacija primjenom JHeadStarta
Elementi predavanja:
- kratak opis JHeadstarta (opis komponenata)
- način izgradnje J2EE aplikacija iz Oracle Designer modula primjenom JHeadStarta tj. kako izgraditi ADF komponente na temelju modula iz Designera
- opis ADF objekata nastalih iz Oracle Designer modula
- kreiranje JSP/UIX aplikacija primjenom JHeadStarta
- prikaz jednostavnosti promjene svojstava aplikacija kao u Designer-u (bez potrebnog znanja Jave)

R112 - Zlatko Alvir - Upravljanje razvojem preko test unita (test driven development)
Testiranje kao faza životnog ciklusa razvoja programskog proizvoda zauzima sve više vremena i resursa. Kako potrošiti najmanje vremena na testiranje, a imati zadovoljne klijente i pouzdanje u vašu aplikaciju da radi dobro unatoč stalnim izmjenama koje trpi. Ovo predavanje će kroz primjere iz prakse usporediti klasične metode testiranja aplikacije sa modernim metodama kao što su eXtreeme Programming i test unit framework.

R113 - William Bello - Publiciranje Oracle aplikacija na web - nikada lakše
Mnoge tvrtke su uložile znatne resurse u razvoj vlastitih rješenja zasnovanih na Oracle platformi i razvojnim alatima. Još uvijek je prisutan veliki broj korisnika prethodnih verzija razvojnih alata kojima migracija na nove platforme i nije jednostavan zadatak. Kako zadovoljiti zahtijeve korisnika i okruženja koje sve više prelazi na web tehnologije i pristup podacima i aplikacijama putem http-a? Da li je moguće pomiriti naizgled nepomirljivo? Predavanje ima za cilj predstaviti jedan od mogućih pristupa koji na izuzetno jednostavan način i s minimalnim financijskim zahtjevima sve postojeće aplikacije publicira na web i čini ih dostupnim putem http protokola.

R114 - Rudolf Jovanović - Objektno orientirana analiza i dizajn primjenom UML-a
U informatičkoj tehnologiji već decenijama dominiraju strukturne tehnike i metodologije. Razvojem objektnih programskih jezika, tehnika i metoda, krajem 90-tih godina započeo je trend usvajanja objektno orjentirane tehnologije. Developer (Forms, Reports, Graphics, Procedure Builder...) i Designer su Oracle-ovi strukturni razvojni alati koji se više neće funkcionalno razvijati, nego će se samo usklađivati s razvojem baze i aplikacijskog servera. Težište razvoja prebačeno je na objektno orjentirani razvojni alat JDeveloper, koji daje jedinstvenu razvojnu okolinu za analizu, dizajn, izvedbu i implementacija aplikacija. U predavanju će biti sažeto prikazan proces objektno orjentiranog razvoja, prikazane objektne tehnike modeliranja korisničkih zahtjeva, njihova razrada tijekom dizajna i priprema za izvedbu. Tehnike, terminologija i notacija su po UML-u (Unified Modeling Language), primjenjene u JDeveloperu.

R115 - Boris Milošević, Domagoj Popić - Oracle Forms vs. JDeveloper
Quo Vadis Oracle Development? Koji alat koristiti za razvijanje aplikacija? Predavanje se bavi komparacijom funkcionalnosti, brzine razvoja aplikacija i pogodnosti razvojnog okruženja Oracle Forms Developer-a i JDeveloper-a. Predavanje će biti popraćeno prezentacijom suživota Forms-i i JDeveloper-a na primjeru HRMS sustava HRplus. Na kraju će se dati osvrt na budućnost Oracle Forms-a i JDeveloper-a kao moguće zamjene.

R116 - Veljko Bituh - Istina o RFIDu!
U zadnje vrijeme, na svjetskom tržištu intezivno se počela primjenjivati bežična identifikacija (RFID). Ta tehnologija je već 30-tak godina prisutna na tržištu, a danas ima ambiciju zamjeniti barkod. Kao i većina naprednih tehnologija i ovo rješenje se razvilo kao jedan od projekata američkog Ministarstva obrane. Trenutno, još uvijek relativno visoka cijena komponenti i prateće opreme, kao i nedostatak jedinstvenih standarda predstavlja kočnicu za masovnu primjenu. Uz pregled standarda, u predavanju će se istaknuti prednosti, mane i mogućnosti ove tehnologije, uz prikaz stanja na tržištu, zatim iskustva prikupljena u realiziranim projekatima, te integracija s Oracle-om.
R117 - Mladen Kavurčić - Grah s Jave - recept za domaći(ne)ce bez apetita (dba)
Kada klijent pokrene Oracle formu na IAS_u, u poljima V$SESSION pogleda prikazuju se podaci application servera, odnosno naziv servera i username pod kojim je Oracle instaliran. Ovo može biti neugodno u slučajevima kada u bazi ne postoje, u potpunosti, personalizirani accounti, već se koriste nepersonalizirani, pa tada database administrator ne može vidjeti koji korisnik 'troši' bazu.
Problem se može riještiti implemenatacijom Java Beans, kojim se na klijent uređaju 'uzmu' podaci o imenu korisnika, nazivu uređaja i IP adresi, te se 'upišu' u V$SESSION polje CLIENT_INFO. U tekstu se, korak po korak, prikazuje ovo rješenje.
R118 - Dubravko Miljković - Geografski distribuiran iAS cluster
Za poslovne aplikacije u velikim poslovnim sustavima često se postavlja zahtjev visoke rasploživosti. Na razini aplikacijskih servera u HEP-u je razvijen i implementiran geografski distribuiran iAS NLB cluster. Sustav se sastoji od četiri iAS NLB clustera (iAS 1.0.2) postavljenih u četiri regionalna centra HEP-a. Svaki iAS NLB cluster koristi Microsoft Windows NLB (Network Load Balancing) tehnologiju. Korisnici pojedinih iAS NLB clustera se ravnomjerno raspoređuje na dva aplikacijska servera, a u slučaju ispada jednog aplikacijskog servera drugi obavlja funkciju dok se prvi nastoji automatski ponovo osposobiti za rad. Geografski distribuirani iAS NLB clusteri međusobno su povezani su uz pomoć Perl redirektora koji osiguravaju pristup aplikacijama preko zajedničkog krovnog imena za sve clustere, usmerenje korisnika na najbliži iAS NLB cluster (redirekcija na osnovi IP adrese) i redundanciju u slučaju potpunog ispada pojedinih regionalnih centara (preusmjerenje na preostale ispravne iAS NLB clustere) sustavi se međusobno informiraju o ispravnosti). U predavanju će biti dana iskustva u uspostavljanju i korištenju geografski distribuiranog clustera

2. Poslovno izvještavanje i skladištenje podataka

R201 - Krešimir Futivić - Povijest razvoja Oracle BI i DWH alata
Povijest razvoja Oracle BI i DWH alata zadnjih 10 godina. Prikaz razvoja DWH alata i razvoj baze. Oracle i glavni konkurenti prije i danas.

R202 - Dražen Oreščanin, Lidija Ivaštinović - Hibridne sporo promjenjive dimenzije
U teoriji skladišta podataka su već dugo vremena poznata tri tipa sporo promjenjivih dimenzija. Veliki problem nastaje kada takva dimenzija ima veliki broj članova i veliki broj atributa koji se relativno često mijenjaju. U praksi je iznađeno rješenje koje omogućava korištenje najboljih osobina svih triju tipova unutar jednog modela. Predavanje će prikazati ideju i izvedbu takvog dimenzijskog modela primijenjenog na velikom projektu u Hrvatskoj.

R203 - Goran Klepac, Zvonko Merkaš - Provođenje scoringa pomoću fuzzy ekspertnih sustava
Rad prikazuje postupak modeliranja scoring sustava baziranih na fuzzy logici. Karakteristika takvih sustava je jednostavnost integracije ekspertnog znanja (eng.Knowledge Engineering) i jasna interpretacija dobivenih scoring vrijednosti, kao i jasno tumačenje razloga dobivanja određene vrijednosti scoringa. Ovako koncipirani sustavi u obzir mogu uzeti i kategorije poput lojalnosti, rizičnosti, prihvatljivosti i sl., koje definiramo sustavom ekspertnih pravila. Kreirani model vrši scoring nad vrijednostima (ključnim indikatorima) dobivenima iz baze podataka uz pomoć ETL procesa i metodologije pretprocesiranja podataka. Za razliku od tradicionalnih metoda scoringa, metodologija bazirana na fuzzy ekspertnim sustavima pogodna je i za provođenje segmentacije, procjene rizičnosti, te ekstrakciju vrijednosti varijabli koje su sastavni dio CRM sustava.

R204 - Leo Mršić - Primjena metoda rudarenja podataka u trgovini - postoji li pravilnost u kupovini tekstilnih proizvoda?
Rad obuhvaća primjenu odabranih metoda rudarenja podataka, posebno REFII modela, na stvarnom uzorku poslovnih podataka o prodaji tekstilnih proizvoda u Gradu Zagrebu. Cilj je pokazati da je moguće provesti analizu (uz određena ograničenja) bez posebno, za tu namjenu, izgrađenih modela skladišta podataka te ju proširiti javno dostupnim podacima, u ovom slučaju o vremenskim prilikama te naseljenosti na području Grada Zagreba. Primjena metoda rudarenja podataka u ove svrhe, nakon pojavljivanja prije nekoliko godina, doživljava novi zamah baziran na rastu široko dostupne procesorske snage, razvoju i popularizaciji alata te sve većem broju uspješnih primjena koje na stvarnim poslovnim primjerima potvrđuju velik potencijal.

R205 - Nedeljko Viljanac, Milivoj, Obradović, Vinko Cippico - Na semaforu je crveno, kreni (u akciju)!
Za kvalitetno upravljanje tvrtkom i pravovremeno informiranje različitih interesnih skupina menadžmentu je potreban odgovarajući instrumentarij. Jedan od najčešće korištenih sustava za strateško upravljanje je sustav uravnoteženih pokazatelja (Balanced Scorecard ili BSC, autora Kaplana i Nortona). BSC je usmjeren na uravnoteženje financijskih i nefinacijskih pokazatelja, kratkoročnih i dugoročnih ciljeva, unutarnjih i vanjskih pokazatelja. Zajedničkim radom timova iz T-Com-a i MEGATREND-a realiziran je cilj pilot projekta: ispitivanje funkcionalnih i IT zahtjeva na Cognos Metrics Manager u poslovnom okruženju Hrvatskih telekomunikacija d.d., te izrada scorecarding aplikacije prema unaprijed pripremljenoj specifikaciji. Cognos Metrics Manager je cjelovito rješenje za kreiranje, upravljanje, prezentaciju i korištenje ključnih pokazatelja poslovanja. Pokazuje kako cijeli poslovni sustav i njegove pojedine organizacijske cjeline napreduju u realizaciji definirane strategije. Pilot je realiziran u ugovorenim rokovima, opsegu i budžetu i zadovoljio je svim funkcionalnostima koje su pred njega postavljene.
R206 - Hrvoje Patajac - CRM u funkciji jačanja konkurentske prednosti poduzeća
Za upravljanje cjelovitim poslovnim odnosom s kupcima potrebni su kvalitetni podaci koji postoje u poduzeću i izvan njega. Uloga današnjeg i budućeg CRM-a je prikupljanje, obrada i distribucija podataka potrebnih za donošenje poslovnih odluka. Različite tehnike analize omogućavaju razvrstavanje i usporedbu kupaca prema različitim kriterijima. Tehnike upravljanja rizikom poslovnog partnera omogućavaju izbjegavanje neželjenih iznenađenja koji završavaju gubicima poduzeća. Nefinancijski podaci također predstavljaju osnovu za donošenje odluka jer u konačnici utječu na osjetljive parametre kao prihod od prodaje i profitabilnost. Razumijevajući želje i navike kupaca bolje od konkurencije, poduzeće se lakše prilagođava potrebama sadašnjih i budućih klijenata. Posjedovanje opisanih spoznaja važan je element održanja konkurentske prednosti, a time i vitalnosti poduzeća. Izlaganje pokazuje menadžerske modele i alate te primjere u svakodnevnoj poslovnoj praksi.

R207 - Božidar Kliček, Dijana Brlek, Dubravko Kukec - Poslovna inteligencija u ostvarivanju inteligentnih turističkih organizacija: primjer sustava Ulixes
Ovaj članak daje pregled postojećeg stanja i kritički prikaz ograničenih pristupa područja poslovne inteligencije, te primjer sustava Ulixes u kojem se rješavanju navedni problemi na inovativan, sveobuhvatan i napredan način. Analiziraju se postojeća rješenja najznačajnijih svjetskih proizvođača programskih proizvoda, koji su uveli napredne metode umjetne inteligencije namijenjene rudarenju podataka. Kod primjene naglasak se još uvijek stavlja na neke temeljne funkcije, poput skladištenja podataka, analitičkih obrada i izradi izvješća, dok se nedovoljno zamjećuju funkcije viših razina (rudarenje podataka) koje nude odlučujuću prednost. Također, nedostatak je u sustavnoj primjeni poslovne inteligencije u upravljanju. Prikazuje se rezultat istraživačkog projekta visoke tehnologije pod nazivom Ulixes - Intelligent Tourist Organization, koji je pokrenut u sklopu programa Europske Unije Eureka, a u kojem je Hrvatska bila vodeći član. U sklopu tog projekta razvijen je sustav prikupljanja podataka tržišta i njihove analize tehnikama rudarenja podataka. Rezultati su modeli koji se primjenjuju na različitim razinama procesa odlučivanja: pojedinih turista, menadžera od malih do velikih poduzeća, za operativno odlučivanje, te definiranje strategija, od poduzeća do razine države. Pokazuje se način na koji je stvorena okolina koja potiče primjenu poslovne inteligencije, te različiti programski proizvodi: prezentacija informacija vezanih uz turizam, za turiste i menadžere na više tehnoloških platformi (Web, multmedijski mobilni telefoni, CD-ROM-ovi, tiskani materijali, TV, radio, sustavi za potporu odlučivanju skupina, te sustav za povezivanje turističkih tvrtki u virtualne organizacije. Takvim sustavom postignuta su inteligentna rješenja u turizmu, gdje se takve vrlo napredne usluge pružaju čak i malim tvrtkama. Projekt Ulixes je pred završetkom i priprema se njegova komercijalizacija, kroz programske proizvode i usluge.

R208 - Borivoj Sirovica, Mario Hegedüs - iBIS - On-line sustav poslovnog informiranja i analiza
iBIS (Infoart Business Intelligence Suite) je suvremeni intranet sustav poslovnog izvješćivanja namijenjen poslovodnoj strukturi poduzeća. Sustav je modularan i naslanja se na bazu podataka klasičnih poslovnih aplikacija. Integralna baza podataka omogućuje trenutni pristup relevantnim podacima u svrhu on-line izračuna odgovarajućih složenih pokazatelja i pripreme složenih sintetičkih informacija. iBIS je razvijen na Oracle 10g tehnološkoj platformi u troslojnoj J2EE arhitekturi što mu omogućuje portabilnost na različite hardverske i softverske platforme.

R209 - Kornelija Flisar, Nikola Cvjetković - Razvoj BI sustava u poduzeću AWT International
Razvoj BI-a nije projekt već proces koji se stalno razvija. U tom procesu bilo je sjajnih trenutaka a i onih koje bi željeli zaboraviti. Ako Vas zanima od strane korisnika kako izgleda implementacija jednog BI sustava možete čuti na našoj prezentaciji.
Naši razlozi za BI.
- povezivanje računovodstvenih knjiženja sa stvarnim poslovnim procesima
- uočavanje uzroka nastupanja nekog problema ili situacije
- preventivno djelovanje o mogućim nastanku problema
- sistematizacija podataka i dubinsko analiziranje
- jednoobraznost i automatiziranost izvještaja dobivenih iz različitih izvora podataka
I što još reći osim BI kod nas funkcionira, a sada nas očekuju one slatke stvari uređivanja WEB portala i na zadovoljstvo korisnika rješavanje novih zahtjeva jer, kao što smo rekli, BI je proces koji ne završava.

R210 - Maja Španić, Slobodan Zorko - Kako zadovoljiti različite potrebe korisnika
Sa širenjem kruga korisnika unutar organizacije sve više do izražaja dolazi kompleksnost korisničkih zahtjeva te različiti načini korištenja koje jednostavni alati više ne mogu zadovoljiti. Ovaj rad daje pregled karakteristika modernih BI sustava, različitih potreba i zahtjeva korisnika te predstavlja neka od mogućih rješenja implementiranih pomoću alata tvrtke BusinessObjects.

R211 - Mladen Varga - Obrade podataka za poslovno odlučivanje
Za dobro poslovno odlučivanje potrebne su potpune, pouzdane i pravovremene informacije, koje donositelj odluke očekuje dobiti od informacijskog sustava. Odluke se razlikuju po opsegu, težini i dalekosežnosti posljedica. Uobičajeno ih klasificiramo na operativne, taktičke i strateške, a ovisno o tome razlikuje se priprema informacija za odlučivanje. U radu se razmatraju karakteristike i trendovi razvoja obrada podataka u pripremi informacija za poslovno odlučivanje. Obrade podataka postaju s vremenom sve sofisticiranije i donekle prilagođenije krajnjem korisniku, a pokrivaju široko područje od statičkog izvještavanja i dinamičkog izvještavanja kroz jednostavne analize, sve do složenih dubinskih analiza podataka odnosno otkrivanja znanja. U posljednje vrijeme se ističe primjena specifičnih poslovnih aplikacija odnosno poslovne analitike. Danas su one objedinjene modernim pojmom poslovne inteligencije. Što se mijenja i kamo idu obrade za poslovno odlučivanje odnosno poslovna inteligencija?
R212 - Goran Radonić - Poslovna inteligencija mijenja kulturu poslovanja organizacije
Implementacija korporativnog portala poslovne inteligencije uključuje velik broj sudionika: tehničare, upravu i korisnike. Rad opisuje očekivanja od uvođenja BI sustava te jedan pristup implementaciji BI portala na konkretnom primjeru. Opisane su faze projekta i angažman sudionika u pojedinima fazama. Naglašen je značaj multidisciplinarnosti razvojnog tima te uključivanja većeg broja sudionika u projekt. Preduvjet uspjeha BI projekta su određene organizacijske promjene kroz koje organizacija treba proći, a koje uključuju promjene u načinu rada, promjene u postojećim ERP modulima, pa čak i promjenu kulture poslovanja organizacije.
R213 - Katarina Ćurko - Poslovna inteligencija - potpora odlučivanju: Istraživanje stanja i trendova
Svaka tvrtka neprestano nastoji unaprijediti svoje poslovanje. Poslovna inteligencija (engl. Business Intelligence - BI) pomaže kompanijama da optimiziraju proces odlučivanja i upravljanja i time ostvare konkurentsku prednost. Ona osigurava uvijete, mehanizme i procedure za kreiranje kvalitetnih informacija i znanja o poslovanju. Time poslovni subjekt ima temeljne pretpostavke da može uspješno reagirati i odgovoriti na bezbroj pritisaka koji dolaze iz njegova okruženja. Glavni cilj ovog rada jest prikazati što je poslovna inteligencija i prikazati pripremu istraživanja stanja i trendova poslovne inteligencije u RH. Bit će prikazani i rezultati istraživanja koje je provedeno 2000. godine u Hrvatskoj i Sloveniji, čiji bi se rezultati povezali (ako to bude moguće) s istraživanjem koje će se provesti u 2005. godini.
R214 - Krešimir Radošević - Izvještavanje (reporting) i poslovna inteligencija
Gledano općenito, poslovna inteligencija (BI) pokriva 5 osnovnih područja - produkcijske izvore, transformaciju podataka, skladište podataka, izvještajni sustav i analitički sustav. Kako rijetko nalazimo kompleksne poslovne okoline samo jednog proizvođača, suočeni s potrebama korisnika za BI rješenjem prirodno razmišljamo o mogućnostima suradnje. Predavanje će se usredotočiti na opcije koje su pred nama s Oracle produkcijskim izvorom te BI rješenjem kao zadatkom. Prvi dio predavanja predstavit će što i koje su Microsoft SQL Server BI komponente na raspolaganju, dok će drugi dio predavanja biti usmjeren prevladavanju arhitekturnih razlika koje se mogu pojaviti kao izazovi, a sve će dodatno biti popraćeno primjerima iz prakse.
R215 - Mario Rotim, Ivica Kolić, Danko Ivošević, Dean Ribić - MathILDa (Mathematica Iluminated Data) - Riješenje za povezivanje ORACLE DBMSa i programskog sustava Mathematica
Svakodnevno se pred informacijske sustave postavljaju sve složeniji zahtjevi, posebno u području poslovne inteligencije. Zadaće kao što su rudarenje podataka (Data Mining) ili modeliranje poslovnih procesa traže sve sofisticiranije matematičke metode. Zbog toga je sustave za upravljanja podacima, poput Oracle DBMS-a, potrebno povezati s vrhunskim matematičkim alatima. Osim toga, poslovično želimo što je moguće više rasteretiti Oracle DBMS od procesiranja velikog broja matematičkih zahtjeva. Za rješenje ovih problema uzeli smo ponajbolje iz svijeta matematike, programski sustav Mathematica (proizvođača Wolfram Research Inc.) i omogućili njegovu uporabu iz Oracle PL/SQL okruženja. Načinili smo integraciju Oracle PL/SQL okruženja sa sustavom Mathematica na takav način da omogućuje višekorisnički rad i paralelnu uporabu po volji mnogo distribuiranih Mathematica jezgri (kernela) izravno iz PL/SQL okruženja. Tako smo iz Oracle PL/SQL-a, dodavanjem jedne naredbe, dobili na raspolaganje iznimno snažan matematički alat s preko tisuću simboličkih i numeričkih matematičkih funkcija, te vlastitim programskim jezikom, ali i s velikim izborom već gotovih programskih proizvoda iz različitih područja primjene. Primjena ovog rješenja ne traži posebne promjene i ne remeti rad postojećeg DBMS-a.

3. Oracle & Linux

R301 - Nikola Di Giusto - RAC 10g u produkciji - iskustva
-problemi pri instalaciji (10.1.0.3, RHEL ES 3.0, patch na 10.1.0.4)
- korištenje ASM-a
- na koje smo bugove naišli
- Oracle SE edition, "besplatni" RAC
- puštanje u produkciju, iskustva

R302 - Hrvoje Dogan - Bacula - Slobodni enterprise backup pod Linuxom
Predavanje će ukratko predstaviti Baculu, slobodan alat za Backup raspoloživ za Linux i druge platforme. Uz općenit pregled arhitekture i rada Bacule, dotaknut će se i problematike backupa specifičnih podataka baze podataka.

R303 - Denis Lacković - Izgradnja Linux Clustera visoke dostupnosti korištenjem IPVS-a
Linux se sve češće upotrebljava za izgradnju clustera. IPVS je dodatak linux kernelu koji omogućava pretvaranje linux poslužitelja u loadbalancer velikih mogućnosti. Pomoću takvog loadbalancera moguće je izgraditi cluster visoke dostupnosti koji će omogućuti nastavak rada aplikacije unatoč hardverskim ili softverskim problemima kod pojedinih računala u clusteru. Linux IPVS omogućuje ujednačavanje potrošnje resursa (load balancing) i transparentu redundanciju (failover) kako računala, tako i servisa (aplikacija) u clusteru.

R304 - Vlatko Košturjak - Poboljšavanje i održavanje sigurnosti Linux poslužitelja
Predavanje će sagledati načine poboljšavanja i održavanja sigurnosti Linux poslužitelja. Dati će se uvid raznih korisnih tehnika, te softverskih rješenja za poboljšanje sigurnosti. Također, biti će riječi o zaštiti same Oracle baze pod Linuxom, te najčeščim sigurnosnim pogreškama.

R305 - Ivan Guštin - Shell scripting za DBA/system administratore
Predavanje sadrži nekolicinu gotovih shell scripti kojima će se pokazati mogućnosti shell programiranja u administraciji i nadzoru Linux poslužitelja koji se koriste kao DB platforme. Predavanje zbog trajanja neće obuhvatiti osnove shell programiranja, već gotove skripte koje mogu poslužiti kao predlošci za slične namjene.

R306 - Denis Lacković, Dobrica Pavlinušić, Robert Sedak - DWIM: perl za administratore baza i sustava
Ovo predavanje pokazati će kako uspješno natjerati perl da napravi ono što pomislite (Do What I Mean) ako ste DBA ili sistem administrator.

4. Oracle kolaborativna rješenja i korporativni portali

R401 - Goran Gruić - BI Portal - iskustva iz razvoja
U kompanijama koje već imaju razrađeni sustav poslovnog izvještavanja često je teško napraviti "korak dalje" i usvojiti novu tehnologiju koja može znatno poboljšati poslovni proces i unaprijediti kvalitetu izvještavanja. Postoji više faktora koji mogu biti problematični, ali s druge strane ti isti faktori se mogu shvatiti i kao izazovi.

R402 - Mario Mrljić - Novosti u integraciji Oracle BI Alata te Oracle Portala
U posljednje vrijeme sve više pozornosti se posvećuje posebnoj vrsti korporativnih portala poznatoj pod nazivom BI portali koji služe kao intuitivno i pregledno sučelje prema pred pripremljenim podacima te prije svega služe kao potpora donošenju poslovnih odluka. Specifičnost ovakvih portala se ogleda u njihovoj primjeni kao središnje točke za pristup korporativnim informacijama koje su pohranjene u različitim podsustavima vrlo često temeljenim na različitim platformama. Kao preduvjet za implementaciju portala ovog tipa je svakako izgradnja skladišta podataka s unificiranim poslovnim podacima strukturiranim u skladu s zahtjevima definiranim od strane krajnjih korisnika. Jedan od najčešće korištenih alata za prikaz i ad-hoc analizu podataka spremljenih u skladištima podataka je svakako Oracle Discoverer skup alata. Sastavni dio Discoverer alata je i Viewer alat koji omogućuje pristup i pregled Discoverer izvještaja pomoću Internet preglednika, zadržavajući sve funkcionalnosti manipulacije (drill, pivoting i sl.). Logička nadogradnja je implementacija Discoverer izvještaja kao portlet komponenti objavljenih na Oracle Portal sustavu. Iako je ova integracija bila moguća i prije, s najnovijom verzijom (10g) Oracle portala i Oracle BI skupa alata implementirana su brojna poboljšanja u integraciji ova dva proizvoda. Poboljšanja se odnose na atraktivniji prikaz informacija na Portalu pomoću različitih tabličnih i grafičkih prikaza, te različitih poboljšanja u samom povezivanju s ostalim komponentama portala.

R403 - Duško Vukmanović - Oracle AS Standard Edition One + Instant Portal presentation
Oracle Application Server 10g Standard Edition One je novi paket Oracle aplikacijskog servera. Sadrži sve funkcionalnosti kao i Standard Edition, a namjenjen je za SME tržište (SME tržište = Hrvatsko tržište). Sa već gotovim funkcionalnostima koje smanjuju vrijeme razvoja i pojednostavljenim održavanjem omogućuje brzu izgradnju rješenja. U prezentaciji će biti predstavljene glavna svojstva Oracle AS 10g SE One i Instant Portal-a.

R404 - Davorin Capan - Oracle Collaboration Suite 10g - novosti
Oracle Collaboration Suite 10g je posljednja, nedavno izašla, verzija ovog složenog kolaboracijskog proizvoda, koja donosi brojne novosti. Na prvi pogled je vidljivo da je proizvod sazrio - osim tehnoloških unaprijeđenja (koja su također značajna), Oracle se potrudio napraviti brojna unaprijeđenja na usability razini, kako za krajnje korisnike, tako i za administratore. Tvrdi se da je nestrukturirano preko 60% podataka kojima svakodnevno radimo, tj. nisu spremljeni niti obrađeni kroz poslovni informacijski sustav (u našim krajevima je ova brojka vjerojatno i veća). Na tom tragu, Oracle je unaprijedio upravljanje sadržajem u okviru OCS 10g Content Services. Unaprijeđene su i kolaborativne funkcionalnosti, kroz potpuno novi OSC 10g Workspaces, modul koji donosi mnogo novosti na razini upravljanja timovima, projektima i informacijama. Administratore će usrećiti jednostavnija instalacija, ali i administracija i upravljanje svim segmentima OCS-a, kroz Oracle Enterprise Manager 10g Grid Control. Ova prezentacija pokriva, ukratko i na jednostavan način, sve bitne novosti koje donosi aktualna verzija OCS-a.

R405 - Marko Markeš - Izrada SMS/MMS/E-mail aplikacija korištenjem OracleAS Wirelessa
Mobilne aplikacije bazirane na SMS/MMS/E-mail porukama danas su vrlo rasprostranjene u svakodnevnom životu, od mobilnog plaćanja parkinga do primanja bankovnih obavijesti na mobilne telefone. Oracle aplikacijski server u okviru svoje wireless komponente nudi brzu i jednostavnu izradu ovakvih aplikacija te njihovu integraciju sa postojećim aplikacijama izgrađenim na Oracle bazi podataka. Ova prezentacija pokazat će koji su sve koraci potrebni za izradu jedne ovakve aplikacije i dati pregled tehnologija koje se pri tome koriste.

R406 - Jura Cvetković, Vladimir Gredelj, Joško Bijuković - e-Komis
Komunalni sustavi više ne mogu služiti samo komunalnim poduzećima. Prikaz podataka o vlastitom stanju na webu građanima je danas neophodan servis, koji postaje sve traženiji. Ovaj rad na konkretnom slučaju Vodovoda Omiš pokazuje da je izgradnja takvog sustava dostupna i moguća i u Hrvatskim uvjetima.

5. DBMS

R501 - Milada Kosanović - ¸Usporedba tuning metoda 10g baze u odnosu na niže verzije
Najkompleksniji i najteži dio administracije baze podataka je njena optimizacija. Oracle je u novoj verziji napravio goleme napore u razvoju alata za njeno <samo-upravljanje>, odnosno automatsko održavanje i optimizaciju. Cilj ovog rada je kroz primjere opisati nove alate koji se nude u tu svrhu te ocijeniti koliko je Oracle 10g baza podataka uspjela pomoći administratorima u bržem i potpunijem obavljanju njihovog posla. Također će se usporediti prednosti grafičkog prikaza, Oracle-ovih preporuka za podešavanje različitih parametara za optimizaciju baze u odnosu na niže verzije, te probati dati odgovor na pitanje da li takva "samo-upravljiva" baza može raditi sama, kao što joj i samo ime kaže, ili je ipak još uvijek potreban DBA koji takvu bazu nadgleda i po potrebi optimizira.

R502 - Dalibor Kovač - SQL i PL/SQL novosti u Oracle 10g bazi
Oracle 10g baza donosi značajan broj noviteta u SQL-u i PL/SQL-u. Jedan dio njih su poboljšanja postojećih funkcionalnosti, a neke su sasvim nova funkcionalnost. Neke od tih novosti omogućuju nam da probleme koje smo do sada morali zaobilaziti ili rješavati na složene načine sada riješimo daleko jednostavnije i brže. Bilo bi previše ulaziti u detalje svih novih stvari, tako da ću većinu samo kratko navesti. Izdvojio sam dvije zanimljive teme koje ću detaljnije opisati i potkrijepiti primjerima. To su: poboljšanja u hijerarhijskim upitima, te jedna sasvim nova funkcionalnost - podrška za regularne izraze (Regular Expressions).

R503 - Antun Vukšić - Oracle 10g Release 2
Standardizacija, korištenje novih tehnologija, te fleksibilnost neki su od imperativa modernog načina poslovanja s ciljem postizanja komparativne prednosti nad konkurencijom. U skladu s tim smjernicama u okviru ovog predavanja bit će predstavljene nove karakteristike i poboljšanja postojećih funkcionalnosti, kao i neke potpuno nove funkcionalnosti u verziji Oracle 10g Release 2 na područjima visoke raspoloživosti, upravljivosti, performansama, sigurnosti itd.

R504 - Antun Vukšić - Oracle RAC - Best pactices
Standardizacija, korištenje novih tehnologija, te fleksibilnost neki su od imperativa modernog načina poslovanja s ciljem postizanja komparativne prednosti nad konkurencijom. U skladu s tim smjernicama u okviru ovog predavanja bit će predstavljene nove karakteristike i poboljšanja postojećih funkcionalnosti, kao i neke potpuno nove funkcionalnosti u verziji Oracle 10g Release 2 na područjima visoke raspoloživosti, upravljivosti, performansama, sigurnosti itd.
R505 - Alen Prodan - Sistemska statistika i Cost Based optimizacija
Svaka zadaća koju korisnici ili sustav interno izvršava nad Oracle bazom podataka, u konačnici rezultira izvođenjem određene SQL operacije. S obzirom da je sve što Oracle radi SQL, svaki pojedinačni SQL mora biti preveden u skup operacija koje se efikasno izvode na sustavu. Željeli mi to ili ne, optimizer je sastavni dio izvođenja svake operacije nad bazom podataka. Cost-based optimizer (CBO) je izuzetno sofisticiran i kompleksan softver te stoga ne čudi da je njegov razvojni put u samim počecima bio praćen problemima. CBO se neprestano razvija te je od svojih početaka iz davnih dana Oracle verzije 7, postao izuzetno sofisticiran i stabilan proizvod koji je konačno u Oracle verziji 10 istisnuo iz igre Rule-based optimizer (RBO), iako još uvijek duboko ukorijenjen u načinima razmišljanja pojedinih Oracle razvojnih i DBA timova. Cilj je ovoga rada dati pregled novih dostignuća u razvoju CBO optimizacije, te kroz praktične primjere pokazati tehnike korištenja, te izuzetno značajne prednosti njihove primjene za brži i stabilniji rad Oracle baze podataka.

R506 - Đuro Dretvić, Igor Tonković - Oracle 10g heterogeni servisi
Heterogeni pristup podacima je čest problem s kojim se suočava veliki broj tvrtki. Mnoga od njih koriste i po nekoliko različitih sustava za upravljanje bazama podataka. Svaki od tih sustava pohranjuje podatke sa različitog skupa aplikacija. Integracija tih podataka u jedan bazni sustav u praksi često predstavlja problem. Dok takva integracija i migracija ne postane moguća, potrebno je pronaći rješenje i omogućiti takvim različitim RDBMS sustavima međusobnu komunikaciju. Oracle 10g nudi dva rješenja za heterogeno okruženje: Oracle Generic Connectivity i Oracle Transparent Gateways. Oba rješenja su raspoloživa sa Oracle bazom i osiguravaju transparentni pristup sa Oracle alata do tih podataka. Cilj ovog rada je prikazati karakteristike Oracle heterogenih servisa, postupak instalacije, najčešće probleme koji se javljaju u instalaciji i njihovu primjenu.

R507 - Zoran Jovanović - Punjenje podataka pomoću vanjskih tablica
Eksterne tablice su uvedene u verziji 9i Oracle servera. Ta osobina nam omogućava da selektiramo podatke iz vanjskih izvora na isti način kako selektiramo podatke iz Oracle tablica sa select naredbama. U verziji 9i bilo je moguće samo čitati podatke iz vanjskih tablica. Sa verzijom 10g funkcionalnost je proširena tako da sada možemo i upisivati podatke u vanjske tablice. Uvođenje Oracle Data Pump tehnologije je omogućilo upisivanje podataka u vanjske tablice. Za dostup do podataka iz vanjskih tablica možemo koristiti ORACLE_LOADER ili ORACLE_DATAPUMP način pristupa. Sa ORACLE_LOADER načinom pristupa možemo samo čitati podatke iz vanjskih tablica koje koriste datoteke sa podacima u tekstualnom formatu. Ovaj način pristupa ima sličnu funkcionalnost kao SQL*Loader s time da postoje neke razlike koje će biti opisane u okviru predavanja. ORACLE_DATAPUMP način pristupa je novi u verziji 10g i omogućava čitanje i pisanje podataka koji su spremljeni u datotekama u binarnom obliku. Taj način pristupa koristi Oracle Data Pump tehnologiju koja omogućava selektiranje podataka iz tablica u Oracle bazi i njihovo pohranjivanje u vanjske tablice u binarnom formatu. U okviru ovog predavanja biti će opisano konfiguriranje vanjskih tablica uz korištenje oba navedena načina pristupa. Način konfiguriranja će biti pokazan na konkretnim primjerima. Ovo predavanje će vam omogućite da naučite arhitekturu Oracle Data Pump tehnologije.

R508 - Zoran Jovanović - Usporedba tržišno najznačajnijih upravljačkih sustava baza podataka
U okviru ovog predavanja napraviti ću usporedbu tržišno najznačajnijih upravljačkih sustava baza podataka (DBMS) kao što su Oracle, DB2, SQL server i Sybase. Kao izvor podataka za usporedbu mogućnosti DBMS koristiti ću izvještaje i analize koje objavljuju poznate tvrtke koje se bave nezavisnim analizama kao što su Gartner, IDC, Aberdeen group i druge. Cilj mog predavanja je da prikažem objektivne podatke o prednostima i manama pojedinih DBMS. Ovo predavanje se nadovezuje na moje predavanje sa prošlog HrOUG-a s time da ću ga nadopuniti sa najnovijim informacijama o tržišnim pozicijama i novostima u ponudi najznačajnijih proizvođača DBMS sustava.

R509 - Tomislav Pavić, Žarko Lovrenčić - Primjer implemantacije Oracleove High Availability arhitekture u HT T-Com
U ovom predavanju prikazat ćemo arhitekturu DONAT sustava iz kuta upotrebe Oracleovih tehnologija za postizanje maksimalne rasploživosti. DONAT je sustav za administraciju korisnika i narudžbi, a posebno je optimiran za upotrebu u telekom industriji. Ujedno služi kao središnji sustav za vezu s ostalim IT sustavima u T-Com-u (tehničkim i financijskim). Zbog toga je od presudne važnosti da bude 24x7 raspoloživ i otporan na razne vrste grešaka. Na sustavu trenutno radi 600+ konkurentnih korisnika. Baza je 9iRAC R2 s tri noda (planiramo dodati i četvrti) na MS Windows 2003 s raw particijama. Disaster recovery je riješen korištenjem fizičke standby baze (Oracle Data Guard). Hot backup se radi s RMAN-om i Veritasovim NetBackup 4.5 agentom za Oracle. Povremeno radimo cross restore s primarne na standby stranu zbog testiranja backupa.

R510 - Draško Tomić - Performance Evaluation of Oracle Database 10g on HP SorageWorks Enterprise Virtual Array
One of the greatest concerns for Oracle DBAs is performance. HP and Oracle have conducted extensive testing using the HP StorageWorks Enterprise Virtual Array 5000 (EVA5000) with Oracle database 10g, demonstrating that the HP StorageWorks EVA platform provides both performance and flexibility in supporting demanding transactional workloads. In this presentation we discuss what influences EVA performance and how this storage offers the features most needed in Oracle database environments. We then provide details of the performance tests, including system configurations, test descriptions, results and analysis.

R511 - Mario Volk - Šifriranje podataka u bazi podataka
Zadnjih se godina strahovito brzo razvijaju tehnologije za zaštitu podataka u prijenosu. Sve te tehnologije vrlo se uspješno nose s problemima kao npr. zaštita podataka od neovlaštenog čitanja, garantiranje izvora podataka kao i mehanizme neporecivosti slanja podataka. Međutim, u raznim bazama podataka nalaze se velike količine vrlo osjetljivih podataka. Brojevi računa, stanje na računima, transakcije, brojevi kreditnih i debitnih kartica vrlo su osjetljivog karaktera. Istovremeno administratori baza podataka imaju, temeljem svojih ovlaštenja, neograničena prava u pristupu podacima. Koji su mehanizmi zaštite ovakvih i sličnih podataka "u mirovanju" u bazi podataka? Da li je šifriranje podataka dovoljno efikasno? Gdje i kako treba čuvati ključeve za enkripciju podataka? Koje su tehnologije raspoložive na tržištu?

R512 - Martin Rapetti - End to End Transaction Monitoring
This presentation will show techniques for End to End Transaction Monitoring in client/server and three tier applications. Here we will talk about transaction monitoring, tracking, diagnostics as well as about measuring transaction execution times and correcting errors. To enable transaction monitoring we use specialized techniques like SQL*Net traffic "sniffing" to track web transactions through the whole "transaction path". To achieve this functionality we use Quest Software Inc. tools. We will demonstrate this functionality with a live demo.

R513 - Krešimir Radošević - Crash-course administracije SQL Servera - što morate znati za suživot sa SQL Serverom
Svaki iskusniji DBA se barem jednom našao/la u prilici surađivati s bazama podataka drugih proizvođača pri čemu bi osnovna znanja o tom proizvodu bila od velike pomoći. Predavanje će vas provesti kroz "must-have" znanja za rad, suradnju i podršku Microsoft SQL Serveru te tako nadograditi vaš "skill set" informacijama potrebnim za uspješno preživljavanje u heterogenim okolinama.

6. Poslovni informacijski sustavi - rješenja, infrastruktura i integracija

R601 - Jelena Vojinović Terlević - Migracija na Oracle tehnologiju
Dugogodišnju potporu sveukupnom poslovnom procesu Grupe Uljanik putem Integriranog informacijskog sustava, društvo Uljanik IRI pružalo je na IBM tehnologiji (od 1967.). Zbog niza ograničenja (kompleksnost rješenja, izvještavanje uglavnom 'batch', podaci 'zatvoreni' za zahtjevnije analize,...) donesena je odluka da se postojeći sustav temeljen na IBM tehnologiji i DL/I hijerarhijskim bazama podataka tehnološki obnovi. U procesu izbora rješenja i tehnologije donesena je odluka da tehnološka platforma novog sustava bude ORACLE. U segmentu proizvodnog IS-a, dakle sustava za praćenje proizvodnje i upravljanje materijalima, Uljanikova društva Brodogradilište i Strojogradnja odlučila su se na kupnju svjetski priznatog produkta MARS. Za ostala društva Grupe koja se nisu odlučila na kupnju vanjskog programskog rješenja Uljanik IRI realizirao je sustav BURINplus (pokriva segment proizvodnog IS-a) i BURIN - rješenje u segmentu poslovnog IS-a za sva društva Grupe. BURIN i BURINplus zajedno čine moderni integrirani informacijski sustav - ERP (Enterprise Resource Planning). Izgrađenim sučeljima integrirani su sa sustavom MARS odnosno sustavom CAD (CADDS/TRIDENT).
Navedni sustavi i sučelja realizirani su u nepune 3 godine vlastitim resursima uz paralelno:
- aktivno sudjelovanje u implementaciji vanjski kupljenog rješenja MARS,
- davanje podrške (više od 400 korisnika) i održavanje do nedavno u produkciji IBM sustava,
- izvršavanje migracije podataka.
2005.g. - 'ugašeni' su IBM serveri, te danas na sustavu u produkciji, temeljenom na Oracle tehnologiji, Uljanik IRI pruža sveukupnu podršku za više od 600 korisnika te upravlja cjelokupnom mrežnom infrastrukturom.

R602 - Nataša Dvoršak, Mirjana Lazarić - Integracijom informacijskih sustava smanjeni troškovi proizvodnje u Brodogradilištu Uljanik
Na naizgled banalnom informatičkom rješenju prikazat će se kako se dobrom integracijom izoliranih informacijskih sustava mogu postići izvanredni rezultati u kontroli troškova proizvodnje. U brodogradilištu Uljanik je početkom 2002.g. kupljen produkt REGIS-PC, sustav za evidenciju i registraciju radnog vremena i kontrolu pristupa, s krajnjim ciljem bolje kontrole utrošenih radnih sati kooperacije. Informacijski podsustav REGIS-PC temelji se na Oracle bazi. Sama evidencija registracija radnika nije mogla zadovoljiti krajnji cilj, stoga se u Uljanik IRI-u krenulo u razvoj informatičkog rješenja "REGIStracija radnog vremena" kojim bi se na temelju preuzetih registracija obračunali odrađeni sati na temelju kojih će se evidentirati poentaža po radnim listovima za radnike i kooperante. Projekt je uspješno realiziran u samo nekoliko mjeseci, a početkom 2004. godine sustav je proširen dodatnim pokretnim satovima u radionama. Istaknula bih veliku količinu podataka koju Oracle baza u tom sustavu "guta" bez problema. Radnim danom u prosjeku se preuzima oko 12000 registracija, godišnji fond podataka je oko 3.000.000 registracija. Danas se poentaža Uljanik Brodogradilišta evidentira isključivo na temelju registriranih sati. Uljanikova "REGIStracija radnog vremena" nije se zaustavila samo na evidenciji poentaže, za režijske radnike rješenje podržava evidenciju radnih sati za obračun plaće, automatski obračun odrađenih sati s podrškom za klizno i fiksno radno vrijeme. Sustav je u potpunosti isparametriziran, tako da se čak na razini pojedinog radnika mogu definirati parametri za obračun radnih sati (radno vrijeme, priznavanje ranijeg dolaska, priznavanje prekovremenih sati, obračun izlazaka i zakašnjenja). Omogućena je evidencija svih obračunskih modela za plaću radnika i kreiran je interface prema sustavu plaća, produktu vanjskog dobavljača tvrtke Dialog. Izgrađena je i vlastita WEB aplikacija "WEB Portir" koju koristi zaštitarska služba za kontrolu i nadzor ulaza/izlaza.

R603 - Goran Matiša - Izvještavanje o posjećenosti web stranica na Oracle HTTP serveru
Ukoliko sami održavate web stranice Vaše tvrtke, a koje se nalaze na serveru sa Oracle bazom podataka bez naprednih Business Intelligence mogućnosti za analizu posjećenosti stranica, potrebno je razviti alternativan način izvještavanja. U predavanju su prikazane faze pomoću kojih se brzo može doći do željenog oblika izvješća:
- prilagodba formata logiranja posjeta u cilju odvajanja važnih od nevažnih podataka, praćenja dodatnih,
korisnih parametara i olakšavanja učitavanja u bazu,
- učitavanje web log-a u Oracle bazu,
- normalizacija učitanih podataka i dodatno izvlačenje niže razine informacija,
- konačna analiza podataka u Oracle bazi - primjeri SQL upita,
- prezentacija rezultata analize.

R604 - Željko Fluka, Ivan Škrinjać - Diglas WMS - upravljanje regalnim skladištem u realnom vremenu
Diglas WMS je automatski sustav upravljanja skladištem u okviru Diglas poslovnog sustava na Oracle bazi podataka. On podrazumijeva obradu skladišnih transakcija (dokumenata) u realnom vremenu očitavanjem koda na ručnim računalima u svrhu identifikacije produkata, njihovih serija i datuma proizvodnje ili isteka, regalnih mjesta i paleta. Takav način rada omogućava praćenje zaliha po navedenim atributima, pregled statusa dovršenosti pojedinih dokumenata i zauzeće skladišnih djelatnika. Isto tako, omogućen je ispis potrebnih logističkih naljepnica sa EAN kodovima. Aplikacija radi na Oracle9i bazi, a klijent je razvijen u .Net tehnologiji.

R605 - Nikola Mašanović - Orion Integrator
ORION Integrator pruža u stvarnom vremenu replikaciju podataka, pretvorbu i filtriranje kroz različite operacijske sustave, baze podataka i platforme. ORION Integrator je skalabilano i fleksibilano riješenje koje omogučava organizaciji da dosegne različite potrebe uzrokovane on-demand tržištem. Potreba za 24x7 pristupom podataka utječe na smanjivanje kompleksnosti i različitosti unutar sustava. Organizacije koje mogu reagirati brzo na nove zahtjeve su organizacije koje su konkurentne na tržištu. U prezentaciji će biti prikazana funkcionalnost i način rada ORION Integratora.

R606 - Ljiljana Bošnjak, Ivan Ćuk - Informatizacija proizvodnje u Tiskari Narodnih novina
U integriranom PIS Narodnih novina segment za praćenje proizvodnje u Tiskari je izrađen i implementiran u tijeku 2004. godine. Ovo je programsko rješenje proizvod tvrtke Info opus uz veliku suradnju Službe informatike Narodnih novina i samih korisnika iz proizvodnje, pa možemo reći da je podsustav koji zadovoljava specifične potrebe ovakve vrste proizvodnje. U radu će biti prikazana tehnološko-programska osnova ovog podsustava, povezanost s ostalim dijelovima integralnog PIS, pokrivenost poslovnih procesa ovim podsustavom, te iskustva u implementaciji kod krajnjeg korisnika.

R607 - Fabian Miškić, Predrag Radović - XXL - Kako izaći na kraj s VLDB
Poslovnim sustavima za billing telekomunikacijkih usluga svojstven je velik broj transakcija. Iz petogodišnje prakse na razvoju i održavanju billing sustava za T-Com biti će razmatrana iskustva s obradama velikih količina podataka. Performansni izazovi i dileme biti će objašnjeni kroz projekt sjedinjavanja regionalno ustrojenog sustava za rating, billing i invoicing u jedinstven VLDB. Zašto smo odustali od RAC-a? Kako smo se integrirali s drugim sustavima? Kojim načelima smo se vodili pri konfiguriranju hardverske platforme? Primjeri tuninga baznih parametara koji su poboljšali performanse.

R608 - Martin Piškorić, Hrvoje Sagrak - Kako do učinkovite komunikacije s korisnikom
Jedan od ključeva uspješnog svršetka IT projekata jest razumijevanje očekivanja i potreba korisnika. Obzirom na svu složenost poslovnih procesa, često i njihovu nedostatnu definiranost, brojni su izazovi kako pred prodajnim tako i projektnim timom u okviru interakcija s potencijalnim ili postojećim korisnicima i predstavljanja rješenja. Neka od iskustva i metoda u komunikaciji.

R609 - Željko Čeović - Potpora informacijskog sustava opus*ERP logističkim procesima u Oktal Pharmi
U izrazito frekventnom lancu opskrbe lijekovima učinkovito i ekonomično odvijanje logističkih procesa predstavlja značajni element poslovanja. Kao nužnost i konkurentska prednost identificira se cjeloviti informacijski ERP sustav koji omogućuje zaposlenima korištenje i interpretaciju poslovnih informacija kao alate upravljanja i unaprijeđenja logističkih procesa. Trend automatizacije poslovanja i nove generacije aplikativnih software-a potpuno orjentiranih prema mogućnostima elektroničkog poslovanja omogućavaju učinkovitu reakciju na sve veće zahtjeve tržišta.

R610 - Dunja Đurica - Optimiranje procesa nabave korištenjem e-tržišta
Elektronička tržišta postaju jedan od najvažnijih i najbrže razvijajućih dijelova e-poslovanja u proizvodnoj industriji. Internacionalizacija tržišta, inovacijska dinamika u proizvodnom ciklusu i uslugama raste, a poslovanje je sve više orijentirano na ofenzivnu prodaju. Velik broj industrijskih grana širi svoje poslovanje na međunarodnim tržištima. Na taj se način postavljaju standardi, usmjeravaju pravci razvoja i utjecaj na strukturu e-tržišta. S jedne strane to predstavlja veliku šansu za srednje i male kompanije, jer veličina kompanije prestaje biti faktor presudan za uspješan ulazak na globalna tržišta. Osim toga, konkurencija u Internet baziranim uslugama, tj. u elektroničkoj trgovini se radikalno zaoštrava. Ovaj konkurencijski pritisak u prvom koraku može se smanjiti u procesu nabave.
E-tržišta nisu kratkoročna pomodna tema, već konzekventno korištenje Internet mogućnosti, posebice u procesu nabave. Prilikom razmatranja prelaska poslovanja na e-tržišta potrebno je dobro analizirati buduće mogućnosti i koristi za kompaniju. Kojim proizvodima trgovati na e-tržištu? Koju veličinu e-tržišta izabrati? Može li e-tržište pokriti u potpunosti vaš dosadašnji proces nabave i optimizirati ga? Koliko investirati u integraciju e-tržišta s postojećim poslovnim sustavom? Kakvi su naši dosadašnji dobavljači? Jesu li oni aktivni na e-tržištima? Hoće li se koristi e-tržišta u stvarnosti moći realizirati s postojećim ljudskim resursima? I na kraju: jesmo li uopće zreli za jedan takav e-pomak?

R611 - Ivana Gudelj Tičak, Tatjana Skoko - Suvremenom komunikacijom do poslovnog uspjeha
T-Com kao vodeći pružatelj usluga fiksne telefonije u Republici Hrvatskoj cijelim spektrom usluga odgovara na telekomunikacijske potrebe korisnika. Prateći poslovne zahtjeve svojih korisnika T-Com kontinuirano razvija nove usluge o kojima ćete doznati više na samom predavanju.

R612 - Hans Lamprecht - NetUp & Oracle
NetApp is one of the leading manufacturers of storage systems. It is the major manufacturer of NAS storage systems. In the range of storage solutions, NAS storage solutions have gone the furthest way in introducing new functionalities. Therefore NetApp solutions are very attractive in the area of Business Critical infrastructure solutions. It is the reason why NetApp has a close cooperation with the biggest, such as Oracle. Thus, Oracle uses Netapp´s storage products for their ASP services, which will be presented.
Some features were created as a result of their powerful united efforts. Oracle influenced new features in the latest edition of DATA ONTAP (NetApp operating system for all their storage products). For example, FLEXVOL, a new NetApp feature was introduced, which enabled dynamic shrinking and enlarging of volumes. Oracle own usage of NetApp storage will be presented. This figure amounts to approximately 3.000TB. This will be demonstrated in the context of one of NetApp’s USPs, named SIMPLICITY.
In addition, 2 other partners, Microsoft and SAP, are both using Netapp storage heavily and jointly with Netapp develop new products and solutions

R613 - Dino Stipković, Peter Lechner - Dynamic IT, self adapting Grid rješenje za Oracle
Tema prezentacije je Self Adapting (samoprilagođavajući) sustav za Oracle Grid tehnologiju razvijen u Fujitsu Siemens Computers. Veliki dio informacijskih sustava baziranih na Oracle tehnologiji koristi Intel based računala kao serversku osnovu. Ovi sustavi su često puta predimenzionirani te je raspored resursa neadekvatan. Ovo rješenje prvenstveno omogućuje korištenje Grid tehnologije za povećanje potrebnih resursa s čime dovodi Intel platformu u područje Enterprise rješenja, a u isto vrijeme omogućuje kvalitetnije i optimalnije raspolaganje sa resursima. FSC kao globalni partner Oracle-a kontinuirano razvija nova rješenja koja prate razvoj Oracle-a te u njih ugrađuju dodatne vrijednosti koje su vrlo primjenjive za korisnika. Tako i u ovom slučaju koncept je razvijen da bi se Grid tehnologija mogla koristiti u pravom smislu, te da iz nje korisnik ostvari benefite, kako bi ona sama bila primjenjiva u praksi.

R614 - Vassilis Penitas - Security, Compliance and Identity Management
An overview that presents how Sun Identity Solution empowers security policies while enforcing compliance to regulatory mandates across an organization.

7. Specifični podsustavi (GIS, TIS, DMS)

R701 - Dorjan Močinić, Miro Totgergeli - Praćenje pogonskih događaja u elektroenergetskoj mreži HEP Distribucije
DIStribucijska POuzdanost (DISPO) je projekt čiji je zadatak izrada modela praćenja kvalitete isporuke električne energije te informatička realizacija istog modela. DISPO projektom je obuhvaćeno praćenje zastoja u isporuci električne energije. Praćenje zastoja u isporuci je realizirano u skladu sa organizacijom dispečerskih poslova u HEP distribuciji. Poslovi su podjeljeni prema naponskim razinama: 110, 35, 30 kV naponska razina, 20, 10 kV naponska razina te 0.4kV naponska razina. Za praćenje događaja u elektrodistributivnoj mreži potrebno je imati opis iste mreže kako bi se određeni događaji mogli vezivati na elemente mreže. U tu svrhu je unutar DISPO programa implementiran i tehnički informacijski sustav (TIS) u minimalnom obimu potrebnom za opisivanje prekida u isporuci električne energije. Na istom serveru će se nalaziti podaci više DP-ova pa se pazilo da korisnici ne mogu utjecati na podatke drugih DP-ova. Sigurnosne postavke omogućavaju davanje prava pristupa od nivoa pogonskog ureda do nivoa HEP Distribucije d.o.o. Cijelokupni projekt je realiziran kroz ORACLE alate i uz upotrebu ORACLE RDBMS. Aplikacija se izvršava na ORACLE interenet application serveru, a korisničko sučelje se izvršava u web browseru. Ovakva arhitektura omogućava jednostavno uvođenje aplikacije u primjenu u cijeloj HEP Distribuciji d.o.o. jer nije potrebno vršiti nikakvu instalaciju na korisničkim računalima, a administracija same aplikacije se izvršava na serveru na jednom mjestu.

R702 - Tamara Martinčić, Davor Zelić - Pristup integraciji Oracle alata i Intergraph GeoMedia tehnologije u Hrvatskim cestama
U svojem jedinstvenom informacijskom poslovnom sustavu Hrvatske ceste d.o.o. već nekoliko godina uspješno koriste Oracle i Intergraph GeoMedia tehnologije. Svi podaci i informacije pohranjene su u centralnoj Oracle bazi. Korisnički pristup podacima ostvaren je korištenjem Oracle Developer alata (Forms i Reports) dok se za vizualni prikaz i analizu koriste Integraph GeoMedia i GeoMedia Professional kao GIS aplikacije. U vrijeme kada je usvojen koncept GIS-a kao sistem integratora i vizualizatora, realizirana je integracija na nivou baze podataka, dok se aplikativni dio odvijao razdvojeno na strani korisnika. Kako se broj korisnika povećavao, prirodno se nametnula potreba za jedinstvenom aplikacijom odnosno za potpunom integracijom. Tu su se Oracle Developer i GeoMedia alati pokazali kao fleksibilno i učinkovito rješenje. Upotrebom Microsoft Visual Basic-a razvijene su ActiveX kontrole kao pomoć kod odabira ulaznih parametara za izvještaje. Navedene kontrole koriste određene GeoMedia objekte, a integrirane su s Oracle Developer Forms alatom upotrebom OLE tehnologije (Object Linking and Embedding). Rezultat tako definiranih ulaznih parametara je izvještaj izrađen u Oracle Developer Reports alatu. Sam izvještaj obuhvaća alfanumeričke podatke, grafičke podatke predočene upotrebom integrirane Microsoft Excel Chart kontrole te prostorne podatke predočene integriranom GIS kontrolom. Ista je kreirana kroz Dynamic Link Library (DLL) razvijen kroz Microsoft Visual Basic korištenjem GeoMedia i GeoMedia Transportation objekata i procedura za konačnu vizualizaciju izlaznih podataka.

R703 - Mišo Glagolić, Dean Vojić - Upotreba UML-a u projektiranju heterogenih prostorno orijentiranih baza podataka
Prostorni podaci i Geografski informacijski sustavi (GIS) dobivaju sve značajnije mjesto u svakodnevnoj primjeni informacijskih sustava. To je dovelo i do realizacije Oracle Spatial komponente u okviru Oracle baze podataka. U stvarnosti se ovakvi sustavi u pravilu realiziraju upotrebom specijaliziranog GIS okruženja, često s vlastitom bazom podataka i Oracle Spatial. U radu je prikazan razvoj jedne baze podataka realizirane u GE Smallworld okruženju, a primjenom Smallworld VMDS i Oracle RDBMS. Zbog heterogenosti baza podataka cijeli posao se oslanja na standardne specifikacije i transparentne alate. Posebno je istaknuta upotreba standarda vezanih uz prostorne podatke te metodu i proces projektiranja baze podataka. Prikazane su osnove standarda ISO TC 211 (Geografske Informacije), Geography Markup Language (GML) te Unified Modelling Language (UML).

R704 - Mišo Glagolić, Većeslav Balen, Blanka Lozo, Mario Starčević - VOGIS - katastar vodova, realizacija u GE Smallworld i Oracle Spatial okruženju
Nakon realizacije GIS projekta katastra zemljišta u Zavodu za katastar i geodetske poslove grada Zagreba u toke je realizacija projekta Katastar vodova - VoGIS. Odabrana tehnologija obuhvaća GE Smallworld 4 Core Spatial Technology i Oracle - Oracle Spatial. Model Baze podataka uključuje postojeće fondove prostornih podataka vođene u Zavodu, a realizirani u različitim okruženjima (ESRI SDE, Geomedia, MS ACCESS, Autodesk MAP), te podatke katastra vodova. U referatu je prikazan integralni model baze podataka, realizacija katastra vodova u okruženju GE Smallworld okruženju i Oracle Spatial. GE Smallworld IAS i Oracle Spatial osigurati će da rezultati projekta budu dostupni najširem krugu korisnika.

R705 - Jarmila Maksimović, Zdravko Galić, Nevina Miškulin - Komunalni geoinformacijski sustav grada Labina
Projekt uspostave Komunalnog geoinformacijskog sustava grada Labina implementiran je unutar okvira Tehničke suradnje SR Njemačke i Republike Hrvatske s glavnim partnerima Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit (GTZ) i Državnom geodetskom upravom (DGU). Projekt obuhvaća implementaciju cjelokupnog sustava za unos, održavanje i analizu geoprostornih podataka u nadležnosti grada (digitalni katastarski plan i zemljišna knjiga, registar prostornih jedinica, vodovod i odvodnja, električna mreža, regionalno i gradsko planiranje infrastrukture, prostorno planiranje i uporaba zemljišta, upravljanje nekretninama). Integrirani komunalni GIS objedinjava podatke različitih formata, raznih gradskih komunalnih tvrtki, te razmjenjuje i distribuira geoprostorne podatke putem Interneta/Intraneta. galaGIS d.o.o. je implementirao cjelokupni sustav s pristupom podacima iz centralne Oracle baze podataka, zasnovan na data providing konceptu. Korištena rješenja su produkti ResPublica i WebSolutions, bazirani na Intergraph GeoMedia tehnologiji.

R706 - Mladen Mustač, Damir Bračun - GIS Grada Zagreba
GZAOP kontinuirano ulaže napor u izgradnju infrastrukture koja omogućuje široko korištenje javno dostupnih podataka iz raznih registara u nadležnosti državne uprave i lokalne samouprave. Neposrednim pristupom potrebnim podacima značajno se povećava efikasnost rada s jedne, te transparentnost postupaka tijela lokalne samouprave i državne uprave s druge strane. U navedenom kontekstu i u domeni geoinformacija primjer je Web aplikacija "GIS Grada Zagreba" projektirana za korištenje u cijelom sustavu gradske uprave. U sklopu istog projekta građanima je omogućen uvid u podatke Generalnog urbanističkog plana na službenim Web stranicama grada Zagreba. Web aplikacija "GIS Grada Zagreba" omogućuje službenicima gradske uprave uvid u prostorne podatke katastra, GUP-a, digitalnog ortofota, kao i ispis potrebnih karata (tj. planova). Ova funkcionalnost smanjuje potrebu izdavanja službenih kopija katastarskih planova, čime se ubrzavaju poslovi gdje je za donošenje odluka potreban uvid u katastarske ili prostorne planove. U tijeku je i proširenje aplikacije dodavanjem novih slojeva podataka i proširenje funkcionalnosti. Tako će se dodati podaci o izdanim građevinskim, uporabnim i lokacijskim dozvolama, podaci Prostornog plana grada Zagreba, podaci GUP-a Sesvete, podaci Katastra zelenila, te u skladu s novododanim podacima adekvatno proširiti funkcionalnost omogućavanjem dodatnih upita. Drugi dio razvoja infrastrukture prostornih podataka odnosi se na izgradnju jedinstvenog informacijskog sustava prostornih podataka, te na osuvremenjavanje tehnološke infrastrukture u dijelu spremanja, ažuriranja i razmjene podataka.

R707 - Marina Smolić - Meridio eDRM i ORACLE
Tema prezentacije su programska rješenja implementirana u INA, d.d. bazirana na korištenju Meridio eDRM sustava i integrirana sa core business ORACLE bazom podataka. Meridio je vodeći svjetski proizvođač sustava za elektroničko upravljanje dokumentima i zapisima na Microsoft&reg; .NET platformi, a Meridio eDRM sustav koji omogućuje cjelovito i pouzdano upravljanje dokumentima i zapisima tijekom njihovog životnog ciklusa. Novo, unaprijeđeno izdanje Meridio 4.3 sustava usredotočilo se na ključne zahtjeve državne uprave i velikih poslovnih sustava te osigurava usklađenost s Europskim i svjetskim standardima: Zakon o pravu na pristup informacijama, Zakon o elektroničkom dokumentu, MoReq (Model Requirements for Electronic Records Management), PRO 2002 (certifikat Nacionalnog arhiva Velike Britanije), DoD5015.2 i Sarbanes-Oxley Act. Meridio eDRM softver je baziran na Microsoft platformi i SQL Server bazi podataka, ali se uspješno primjenjuje i u poslovnim sustavima koji koriste ORACLE baze podataka. Primjer takvog korištenja su programska rješenja INA Sustav upravljanja poslovanjem i INA Meridio ugovori o kojima će biti riječi u prezentaciji.

8. Oracle poslovna praksa

R801 - Igor Stipetić - Global Product Support - pogled iznutra
Kada probleme prijavite putem telefona ili Metalinka (što se i ne dešava tako često kao nekada, mnogo je dobrog sadržaja raspoloživo na Metalinku) Oracle Podršci, nakon nekog vremena javi vam se analitičar i započinje s rješavanjem problema. Zvuči jednostavno, ali da li znate kako to stvarno funkcionira, tko piše članke za Metalink, kako se u proces rješavanja problema uključuje Development, zašto i kako eskalirati problem? Ukratko, znate li kako zaista efikasno koristiti Global Product Support?

R802 - Slavko Rožič - Novosti iz tehničke podrške
Ova godina je donjela značajne promjene i novosti u Oracle. To se pokazuje i u podršci. Nastavljamo sa optimiranjem naših poslovnih procesa, uvodimo nove alate i tehnologiju, sve u cilju pružanja što brže i kvalitetnije podrške. Očekuju vas korisna poboljšanja i zanimljivosti u radu sa podrškom. Što smo napravili u ovoj godini i što nam još predstoji opisat ćemo u prezentaciji. Biti će interesantno.

R803 - Božo Brižić - Oracle licenciranje - osnove i detalji
Oracle licencna politika se mijenja tokom vremena, sukladno promjenama i zahtjevima u informatičkoj industriji i okruženju. Predavanje će obuhvatiti osnove licenciranja, aktualne promjene u odnosu na proteklo razdoblje (1-2 godine) kao i detalje sadašnje politike na koje valja obratiti pažnju.

R804 - Zoran Ilić - Oracle referentni program
Rješenja poslovnih izazova zahtjevaju kreativnosit, viziju i ustrajnost. Naš je stav da svaki uspjeh Oracle korsinika zaslužuje javno obilježavanje, bez obzira radi li se o rješavanju značajnog problema ili izazova koji je utjecao na bilo koji aspekt poslovanja. Kroz referentni program Oracle želi osnažiti imidž korisnika i istaknuti njegove uspjehe.

R805 - Žarko Češljaš - Oracle školovanje
Što vam novo donosi Oracle školovanje? Koji je raspored i koje su teme aktualne? Kako doći do Oracle ceritifikata i što on znači? To su samo neka pitanja na koja ćemo pokušati dati odgovor.

9. Finacijsko osiguravateljska djelatnost

R901 - Miroslav Klepo, Ivica Lučin, Zdravko Livaja, Branko Malenica - IS Jadranskog osiguranja i podsustav stanice za tehnički pregled
Veliki dio informacijskog sustava Koncerna Agram razvijen je na Oracle tehnologiji. Ovdje je ukratko prikazan IS Jadranskog osiguranja i IS Stanice za tehnički pregled vozila. IS Jadranskog osiguranja programski riješava poslove koji se odvijaju unatar podružnica i direkcije društva: premijsko i financijsko knjigovodstvo, obrada šteta, izvještavanje na svim razinama, itd.. IS stanice za tehnički pregled vozila pored zahtjeva društva u čijem sastavu posluje, mora ispuniti vrlo stroge zahtjeve stručne organizacije CVH (Centar za vozila Hrvatske) za nadzor rada stanica i ostalih pravnih subjekata za koje se obavljaju poslovi kao što su MUP, HAK, Fond za zaštitu okoliša, Državni zavod za normizaciju i mjeriteljstvo, itd.. Također mora osigurati brz i robustan cjelodnevni rad, te smanjiti mogućnosti pogrešnog unosa podataka na najmanju mjeru.

R902 - Vedran Travica - Customer Experience Management
Ovaj dokument se bavi novom problematikom Customer Experience Management-a (CEM). Razvoj tehnologije omogućuje brži i jednostavniji kontakt s tvrtkom putem različitih kanala komunikacije: telefon, fax, i internet (e-mail i live-chat). Iskustvo koje ljudi steknu putem takve komunikacije je kritičan čimbenik pri kreiranju poruke koju će ti ljudi ponijeti sa sobom. Takva poruka je najsnažnija, a često i jedina, (anti)reklama za tvrtku. U ovom dokumentu pokušat ću objasniti zašto je CEM važna nadogradnja drugih sustava poput CRM-a i ERP-a, za tvrtke kojima je kontakt sa tržištem od kritične važnosti.

R903 - Nikola Holubek, Višnja Svitlanović, Krešimir Štih - Izgradnja osiguravateljnih rješenja
Iskustva Infosistema u izgradnji osiguravateljnih rješenja usko su povezana s razvojem Oracle baze podataka i Oracle tehnologije te korištenjem Infosistemove metodologije rada. Pri izgradnji osiguravateljnih rješenja, promatrajući kroz jedan duži period, najviše smo surađivali s najvećom hrvatskom osiguravateljnom kućom CROATIA osiguranje d.d.

R904 - Tamas Emi - IT Challenges in Supporting the Expanding Lending Activity
IT challenges generated by the fast moving business and regulatory requirements
Flexible IT solutions for a fast and efficient backend support of the rapidly changing business needs
How to apply workflow based frontend solutions to fasten the go to market with loan type of products
Ensuring structured and controlled data capturing for loans
The LOXON Loan Approval System to support the whole lifecycle of the Loan:
- Supporting the whole lifecycle of the workflow
- Handling of deals from the application in the branches (or electronic channels) until the maturity (application, approval, decision, contract modifications, repayment or collection)
- Handling all products of retail and corporate lending business(multilanguage, multicurrency, multientity system)
- Generating the deals automatically into the core banking system
- Integration with rating, collateral management limit management system and the customer database
- Supporting multilevel deal hierarchies (credit line-deal etc)
- Monitoring deals continuously
- Electronic document handling

R905 - Tamas Emi - Oracle's Risk IT Architecture to cover the Basel II requirements
The Basel II challenges
- Data Management
- Risk Analytics
- Compliance and Controll
Oracle's solution
- Technology
- Basel II datamodel
- Calculation and Reporting
- Regulatory Capital Manager calculation engine
- Internal Control Manager for operational risk
Full solution map with LOXON solution components
- Rating systems
- Credit loss database and risk factor estimation
- Collateral management
- Loan approval system

R906 - Alfonso Asaro, Hrvoje Somun - Financial Services: will Basel 2 impact the IT landscape? - A practical guide for IT manager
The impact of Basel 2 on IT structure in financial services can be significant, as the system is required to perform in abidance by a very precise set of standards and using a significant volume of data. Investment in HW and SW accounts on average for the 70-80% of total spending for Basel compliance. The experience shows that every IT system in Banks has its own history and characteristics, and any Basel 2 implementation needs to start from what is currently available, in terms of data quality and availability, performance, overall architecture. The presentation, based on practical experience gained all over Europe and in different IT and business environments, intends to highlight the key requisites that IT system needs to meet in order to be Basel compliant and, starting from current situation, provide a guideline on how to upgrade existing system, minimizing investments and project risks.

R907 - Bob Hroch - Oracle Solutions for Financial Services
For the financial services professional, the world today is a very different place. Institutions have evolved from domestic to global; services are available 24/7 across a range of delivery channels; consolidation has created intensified competition; and declining margins, reduced budgets, and an increased demand for customer service bring new pressures daily. To add to these challenges, financial services organizations must continue to comply with myriad new regulations resulting from corporate scandals, security and terrorist threats, identity fraud, and competition from non-banks. In this new world, the traditional approach of solving problems on a piecemeal basis with standalone solutions no longer works. The resulting fragmented, redundant data makes it impossible to get a real-time, accurate view of your enterprise, operations, and customers-and limits your ability to respond quickly to new opportunities.

R908 - Pal Ribarics - Regulatory Requirements
Financial services institutions continue to be pressured to comply with complex and ever-changing regulations. But with fragmented data, hundreds of departmental databases, and the lack of a single data source, meeting new compliance and reporting requirements is time-consuming and costly. In addition, information systems that are not consolidated make it difficult to ensure the accuracy of reporting. Financial institutions around the globe are working to meeting the 2007 date set by the Bank for International Settlement (BIS) to implement modeling, analysis, management, and reporting on capital adequacy monitoring. Data management and compliance with Basel II guidelines can be simplified through consolidation of the analytical data.

R909 - Fred Bossmann - Know More about Your Customers
Building customer relationships based on personalized service can be a true competitive advantage-allowing you to identify your most profi table customers and offer them products and services they are likely to accept-and a true integration challenge. Typically, organizations are fi nding that their CRM systems don't integrate with other systems to help provide a vital single view of the customer.

R911 - Pal Ribarics - Performance Management in Banks with the Oracle Financial Services Applications
Performance measurement and management is critical for Financial Services organizations in today’s highly competitive environment. Traditional financial statements or regulatory reports produced from the general ledger are insufficient for managing the discrete parts of a business -- specifically for business units, products, channels, customers and accounts. The OFSA solution provides multidimensional profitability measurements along these dimensions - down to the account and customer profitabilty levels - with accurate allocation of net interest margin to users and providers of funds (transfer pricing) and a complex activity based costing/management.

10. Turistička djelatnost

R1001 - Vinko Ferlin - ERP sustav u turističkoj djelatnosti
ERP sustav mora povezati sve poslovne procese u jednu cjelinu, na taj način osiguran je idealan protok informacija, upravljanje i kontrola poslovanja unutar jedne ili više povezanih tvrtki. Karakteristika složenih poslovnih sustava u turizmu je istovremeno obavljanje više različitih djelatnosti, kao što su: upravljanje hotelima, kampovima, marinama, Spa centrima, kongresima itd.. Zahtjevi koji se postavljaju pred moderan i upravljački orijentiran ERP sustav je da sve te različite djelatnosti poveže i osigura punu integraciju podataka i funkcija zbog što kvalitetnijeg upravljanja...

R1002 - Iva Jakac - Upravljanje, planiranje i njihova uloga u hotelskoj industriji
Opstanak na oštrom konkurentskom tržištu turizma u današnje vrijeme zavisi o sofisticiranosti i kvaliteti managamenta. Desna ruka istima može predstavljati samo jedinstveni sustav koji u svakom trenutku tijekom poslovanja može dati egzaktnu i relevantnu sliku tendencije kretanja poduzeća u odnosu na planiranu. Riječ je o MIS-u, Sustavu za podršku odlučivanju i upravljanju za područje turizma, koji predstavlja sastavni dio našeg ERP sustava. Kao ključ uspjeha poslovanja, radi mogućnosti kontinuiranog praćenja realizacije planiranoga na mikro i makro razini, te promptnosti u poduzimanju strateških akcija u samom poslovanju poduzeća, ovaj sustav predstavlja jako oružje pomoću kojeg se iz žestoke borbe na tržištu izlazi kao apsolutni dobitnik.

R1004 - Nikša Ivanović, Stane Kovačić - ERP sustav u nautičkim subjektima
Grafičkim prikazom luke i plovila u marini omogućen je vizualni uvid u stanje popunjenosti kao i financijsko stanje marine. Stanje luke je jasno vidljivo na svakom radnom mjestu kako bi svaki operater, uključen u proces, mogao efikasno kontrolirati odvijanje poslovnih funkcija. To je vrlo značajno za praćenje boravka tranzitnih plovila kao i kontrolu isplovljenja i uplovljenja ugovorenih plovila. Program pokriva kompletno poslovanje kako s tranzitnim plovilima tako i obradu ugovorenih plovila bilo da se radi o individualnim ugovorima bilo o charteru. Obuhvaćene su sve aktivnosti i to na način da su obveze i odgovornost disperzirane na sve djelatnike marine. Sve važne informacije vezane za plovila, vlasnike ili vezove se upućuje kompjuterski i vidljive su svim djelatnicima koji imaju za to ovlaštenja. Promjene statusa plovila bilježe se kronološki, a sve usluge se izvršavaju na temelju radnog naloga ili narudžbe. Uz praćenje boravka plovila prate se i podaci o posadi te dostavljaju potrebne prijave. Kao što su recepciji i luci u svakom trenutku dostupne operativne informacije, management-u su dostupna izvješća i pregledi nužna za dobijanje potpunog i trenutnog uvida u stanje i rezultat poslovanja.

R1005 - Nikša Ivanović, Katja Lonza - Automatizirana funkcija nabave u ERP sustavu turističkih subjekata
Programski modul nabave koristi matične podatke od materijalnog knjigovodstva, materijale, grupe i slično. Svi odnosi s dobavljačima se određuju preko ugovora i ponuda, korisnik je u mogućnosti sam odabrati najpovoljniju ponudu. Na osnovu indikatora minimalne zalihe ima mogućnost doznati koji od artikala nedostaje na stanju. Svi prodajni punktovi unutar poduzeća imaju mogućnost zatražiti artikle koji nedostaju preko dokumenta zahtjevnice. Šef nabave prikupi sve zahtjevnice i kreira narudžbenice prema dobavljačima. Postupak dobivanja narudžbenice iz zahtjevnica je potpuno automatiziran. Tako kreirana narudžbenica, po obavljenoj potvrdi, se automatski dostavlja dobavljaču putem interneta. Prilikom kreiranja narudžbenice program će automatski kreirati odgovarajuće primke i izdatnice. To ovisi o načinu rada samog poduzeća. Ukoliko se na svako prodajno mjesto dostavlja roba, program će automatski kreirati primku na to prodajno mjesto, dok u slučaju da poduzeće naručuje robu na centralno skladište, program će automatski kreirati primku na centralno skladište, a dalje iz zahtjevnica i izdatnice iz skladišta prema prodajnim mjestima. Također, moguće je kombinirati ove dvije opcije. Svi postupci, statistike i izvještaji, usporedbe primke s narudžbenicom, pregled najpovoljnije ponude su popraćene sa svim odgovarajućim izvještajima koji se mogu tiskati.

R1006 - Nikša Ivanović, Stane Kovačić - Internet booking kao integralni dio ERP sustava za hotelsku industriju
Kako moduli iz Oracle CRM familije proizvoda mogu podržati izgradnju i održavanje kvalitetnog i sveobuhvatnog servisa koji je nezaobilazan dio svake strategije upravljanja odnosima s kupcima. Vidjet ćemo na konkretnom primjeru implementacije poslovnog procesa 'Od poziva do prodaje' kako izravan pristup potencijalnim i postojećim kupcima može postati moćno oružje prodaje, kao prva stepenica u procesu, ali i kao neizostavna podrška osiguranju kvalitete odnosa s kupcima.

R1007 - Davor Brenko - MISH 2000 ERP za hotelska i ugostiteljska poduzeća
Osigurati cjelovit (integralan) i pouzdan informacijski sustav poduzeća postao je jedan od bitnih preduvjeta za tržišni uspjeh. U predavanju će biti prikazane osnove MISH 2000 ERP sustava za hotelska i ugostiteljska poduzeća koji je danas najkorišteniji ERP u turističkim poduzećima Hrvatske. Biti će ukratko prikazane osnovne komponente sustava kao i dobit koju svaka od njih donosi kvaliteti upravljanja poduzećem. Planiranje, nabava i prodaja, "proizvodnja" tj. upravljanja smještajem i prehranom gostiju, upravljanje ljudskim resursima, upravljanje financijama, praćenje i analiza rezultata poslovanja.

R1008 - Davorka Peruško Stipić - MISH 2000 - Upravljanje prodajom, smještajem i prehranom gostiju
Kao ključni djelovi "proizvodnje" u hotelsko ugostiteljskim poduzećima, biti će prikazani ERP moduli za prodaju turističkih kapaciteta, smještaj gostiju (recepcijsko poslovanje) i upravljanje hranom i pićem (gastronomija). Na području prodaje: plan prodaje; izrada i praćenje ponuda, ugovora, rezervacija, stanja bookinga; prognoze; statistički i financijski pokazatelji. Na području recepcije: ceck-in gosta, prijava, praćenje usluga, izrada računa razni financijski i statiskički izvještaji i pokazatelji. Na području upravljanja hranom i pićem: izrada plana, normativi, praćenje ulaza i izlaza hrane i pića, zalihe, analize.

R1010 - Lara Miučin, Dražen Vukotić - Integracija vanjskih mobilnih sustava i Oracle Laser Line ERP sustava
Cijena mobilnih uređaja i njihove tehničke karakteristike otvorile su mogućnost široke primjene mobilnih tehnologija u turitičkoj djelatnosti. Korištenje mobilnih (handheld) kasa u ugostiteljstvu povećava efikasnost konobara, skraćuje vrijeme posluživanja i omogućava bolju kontrolu. Pored toga, bežično povezivanje sa središnjim hotelskim sustavom daje konobarima trenutačni uvid u sve potrebne informacije o gostu te automatsko, on-line knjiženje prometa na račun sobe ili gosta. Dodatne prednosti ostvaruju se push tehnologijom gdje mobilni uređaj postaje konobaru podsjetnik i savjetnik u procesu naručivanja i na taj način uspostavlja nove standarde u poslovanju. U poslovnom procesu kontrole kampova, kontrolori putem mobilnih uređaja imaju sve potrebne informacije o smještajnim jedinicama, rezervacijama, ugovorenim uslugama i gostima na dlanu! Korištenjem ovih informacija, kontrolori osim kontrolne, poprimaju i savjetodavnu funkciju što u konačnici opet doprinosi većoj efikasnosti i povećanju razine i kvalitete usluge. Sve ovo, ne bi bilo moguće bez čvrste integracije vanjskih, mobilnih sustava i središnjeg hotelskog sustava što se postiže bežično ili fiksnom komunikacijom, te uspostavom zone razmjene i data bridge-a između pojedinih sustava.
Case stadij: implementacija u Maistra Rovinj.